ایلاد لسری در گالری ۳۰۳
محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۸/۱۶

ایلاد لسری در گالری ۳۰۳

هر چند که عکس‌هایی که لسری از آن‌ها استفاده می‌کند برای نمایش در فضای یک گالری خلق نشده‌اند، اما با تمهیدات لسری حالا بسیار هم دیدنی به نظر می‌رسند. تصادفی بودن انتخاب‌ها و رنگ قاب‌ها، کیفیتی فراواقعی به این آثار بخشیده است، گاهی به خاطرات کودکی می‌مانند، یا تصاویری که پیش از این جایی دیده بودیم و اما حالا نمی‌توانیم کاملا به یاد آوریمشان.

ایلاد لسری 

گالری ۳۰۳ 

۱۲ سپتامبر تا ۲۶ اکتبر

امتیاز: **** ( خیلی خوب)

درباره عکاس: ایلاد لسری متولد ۱۹۷۷ در تل آویو در اسراییل است. او کارشناسی‌اش را از کل ارتز (CalArts) و کارشناسی ارشد در هنرهای زیبا از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) دریافت کرد. آثار او در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌های مهم بسیاری از جمله نمایشگاه عکاسی جدید ۲۰۱۰ در موزه هنرهای مدرن در نیویورک، موزه ویتنی و موسسه هنر شیکاگو به نمایش درآمده است. او ساکن شهر لس آنجلس است.

درباره نمایشگاه: در این نمایشگاه ۱۴ عکس کوچک از ایلاد لسری در قاب‌های متنوع رنگی بر چهار دیوار اتاق بزرگ و سفید گالری ۳۰۳ نصب شده‌اند. لسری در این نمایشگاه دو مجسمه نیز در کنار عکس‌هایش ارائه کرده است.

بسیارانی ایلاد لسری را در سال ۲۰۱۰ و در نمایشگاه عکاسی جدید در موزه هنرهای مدرن نیویورک شناخته‌اند. هنرمندی که عکس‌هایش هم  خوش آب و رنگ و زیبا بودند و هم دارای لایه‌های مفهومی. این نمایشگاه نیز به نوعی ادامه آثار پیشین اوست. لسری با عکس‌های دیگران کار می‌کند، عکس‌هایی که آن‌ها را در کتاب‌ها، فیلم‌ها، مجلات و کاتالوگ‌های تبلیغاتی پیدا می‌کند. اما او این عکس‌ها را در زمینه‌ای تازه قرار می‌دهد، آن‌ها را ویرایش و کراپ می‌کند، در قاب‌های رنگی‌ قرار می‌دهد و از آن‌ها یک شئ تازه می‌ سازد. در نمایشگاه تازه لسری یک قدم جلوتر رفته و با اشیائی قسمت‌هایی از قاب را پوشانده و به این شکل چیزی ساخته میان مجسمه و عکس.

هر چند که عکس‌هایی که لسری از آن‌ها استفاده می‌کند برای نمایش در فضای یک گالری خلق نشده‌اند، اما با تمهیدات لسری حالا بسیار هم دیدنی به نظر می‌رسند. تصادفی بودن انتخاب‌ها و رنگ قاب‌ها، کیفیتی فراواقعی به این آثار بخشیده است، گاهی به خاطرات کودکی می‌مانند، یا تصاویری که پیش از این جایی دیده بودیم و اما حالا نمی‌توانیم کاملا به یاد آوریمشان.

 

با تغییر ماهیت فیزیکی عکس‌ها، عکی‌های ایلاد لسری می‌تواند جستجویی در باب ذات عکاسی تلقی شود.  اینکه اصلا یک عکس چیست؟ یا چگونه باید باشد؟ هر چند که این سئوال تازه‌ای نیست. کم نبودند و نیستند عکاسانی که به دستکاری عکس و نحوه ارائه آن پرداختند، اما زیبایی شناسی و بازیگوشی لسری، آثارش را منحصر به فرد می‌کند. او سعی می‌کند که در هر ارائه با چالش تازه‌ای رو به رو شود، چیزی که مرا کنجکاوتر در باب  آینده آثارش می‌کند.

 

 

 

بیشتر: عکس‌هایی از این نمایشگاه را در سایت گالری ۳۰۳ ببینید.