«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ آبراهام زاپرودر: ترور کندی
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۱۰/۲۱

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ آبراهام زاپرودر: ترور کندی

با وجود ده‌ها عکاس که در مسیر کاروان موتورسواران ریاست‌جمهوری در دالاس حضور داشتد، مشهورترین تصاویر ترور جان اف کندی از دوربین ۸ میلی‌متری یک تاجر به نام آبراهام زاپرودِر به دست آمده است.

۱۹۶۶

ریچارد استالی گزارش‌گر لایف، از فیلم اصلی و تمامی حقوق زاپرودر محافظت کرد. تصاویر سالم باقی‌مانده از فیلم، در نسخه‌ای که لایف به یاد کندی منتشر کرد، به نمایش در آمد. هرچند که تصاویر در اندازه کوچک و سیاه و سفید چاپ شدند و اطلاعات کمی را منتقل می‌کردند.

شماره به یاد ماندنی این نشریه سه سال پس از آن و با پوشش گزارش کمیسیون وارن منتشر شد. در این کمیسیون به شکل رسمی تمامی شواهد (که شامل فیلم زاپرودر هم می‌شد) بررسی شد و لی هاروی اسوالد به عنوان قاتل شناسایی شد. این‌بار لایف تصاویر فیلم را رنگی و در اندازه بزرگ و منتشر کرد و فریم به فریم آنها را آن‌طور که شواهد جنایی بررسی می‌شوند، مرور کرد. (هرچند که مهیب‌ترین تصویر در ادیت حذف شده بود).

وقایع‌نگاران لایف با استناد به انتشار فیلم زاپرودر قابل‌ توجه‌ترین نوع انتشار تصاویر، حتی تصاویر متحرک را به شکل تصویر ثابت در صفحات چاپ‌شده خواندند. هرچند که پوشش مستقیم مراسم خاک‌سپاری کندی نشانه‌ای شد بر این‌که تلویزیون در هنگام پوشش اخبار فوری جای نشریات و روزنامه‌ها را می‌گیرد.

* آبراهام زاپرودِر Abraham Zapruder - ترور کندی Kennedy assassination - لایف Life

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو