گالری هما
آدرس: تهران - خیابان کریمخان - خیابان سنایی - کوچه چهارم غربی - پلاک ۸ - واحد یک،گالری هما
تلفن: ۰۲۱۸۸۸۶۳۵۹۶
- وبسایت
ساعت کار: همه روزه از ۱۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰
در بیست و نه سالگی
در بیست و نه سالگی | المیرا اصل | 17-27 دی 1395
بهشت
نمایشگاه نقاشی ارعوان خسروی در گالری هما
شفافیت از قلب آغاز میشود
آهو حامدی مسیر پیچیده ای از به کارگیری مدیوم های هنری را پیش سرگذاشته است . استفاده از مواد و مصالح جدید در هنر عموما کوششی در یافتن رابطه میان زیبایی شناسی و تجدد است منتها در هنر آهو حامدی کشف ظرفیت های بصری به واسطه پلکسی گلس نه تنها تاکیدی بر این رابطه نیست که برعکس نمایش ابعاد عاطفی هنرمند را عریان می کند . آهو حامدی همانطور که در بیانیه ی نمایشگاه گفته :"من با چشم قلبم به بیرون نگاه می کنم و حال آنچه مشاهده می کنید ، عبور وقایع پیرامون از صافی ادراکات و احساساتم می باشد که چنین مختصاتی را بوجود آورده است در این جهان آرمانی ، همه ی چیزها آنقدر واضح و شفاف حضور دارند که مانع دیده شدن هیچ چیز پس و پشت خود نیستند . "
آثار این هنرمند تاکنون در تهران ، لندن و زوریخ به نمایش درآمده است . برای مشاهده مجموعه آخر او با عنوان " شفافیت در قلب آغاز می شود " از تاریخ 21 آبان تا 2 آذر به گالری هما مراجعه کنید .
همه چیز درباره مرغ مقلد
حمید بهرامی با نقطه نظرات شوخ اما انتقادی نسبت به زیست معاصر فضایی ایجاد کرده که در آن واقعیت به شکل دهشتناکی در فرآیند زیبایی شناختی مورد تردید قرار می گیرد . موضوع همه ی آثار او " طنز و هویت " ست و این کنید . کانسپت بیشتر پیرامون مسئله مهاجرت مورد واکاوی قرار می گیرد . طرح هایی که او به واسطه ی شیوه ی کمیک و داستان مصور می پروراند در ابتدا پشت روح هجو زیبایی پاپ ناپیداست ولی پس از درنگی کوتاه بیننده اش را به تامل وا خواهد داشت . او به ما نشان می دهد چگونه نا به جایی جفرافیایی ، انسان را در موقعیت تلخ و گروتسکی قرار می دهد . این طراح شهیر ایرانی بیش از یک دهه ست که در استودیو ترنر مشغول به آفرینش هنری ست و با کارگردانی چون آدام بیوکس و ولا تورس همکاری داشته است . طرح های او تا کنون در پروژه های ریبوک ، کوکاکولا و هوندا مورد استفاده قرار گرفته اند ، فیلم های مسافر افق ، وزن بودن و شیرین ساخته های شخصی او هستند . حمید بهرامی هم اکنون در آتلانتا کار و زندگی می کند .
برای مشاهده مجموعه ی " همه چیز درباره مرغ مقلد " از 7 تا 18 آبان به گالری هما به آدرس کرم خان | خیابان سنایی | کوچه 4 غربی | پلاک 8 | واحد 1 مراجعه کنید.
موتاسیون
مریم اشکانیان به لحاظ برخورد با مجسمه و چیدمان یک چهره ی استثتایی در فضای ایران محسوب می شود . موجی که در استفاده از پارچه و دوخت در میان گرایشاتی از نسل نو معاصر به راه افتاد در واقع با الهام از آثار او پدید آمد . جهت گیری بعدتر اشکانیان به سمت چیدمان های پارچه ای، همانطور که خودش آن ها را موتاسیون می نامد، مجادله ای ناخودآگاهانه در بطن گفتمان هنر معاصرست.او در مقدمه ی نمایش می نویسد: " موتاسوین ، مخلوق تلاقی آن موعودبا حادثه ای ست که شدن اش را گریزی نیست ."
فراید معتقد بود که هنر معاصر هرگاه در گرفت و گیر تاتری شدن بیفتد از اعتبارش ساقط می شود اشکانیان هم در چیدمانهایش به این توصیه توجه بسیار داشته است . چیدمان هایش در میانه ی التقاتی از گرایشات متعدد ریختی بدون آنکه جنبه ی تاتری به خود بگیرند درباره ی سازنده شان به خود افشاگری می پردازند . هنگامه معمری درباره ی این هنرمند می گوید :" مریم اشکانیان درباره ی خودش حرف می زند ، هر چند خصوصی نبودن محوربنیادین - اصلی خلاقیت اوست ؛ زبان بصری مریم اشکانیان در عین استفاده بومی از متریال نسبت چندانی با فرهنگ جغرافیایی خودش ندارد و این خصیصه هر چیز ممکن ست به زعم بعضی نقیصه محسوب شود اما خصلت منحصر به فرد اشکانیان است ، دلیلی که باعث شده بیشتر مخاطبین جدی او بیرون از ایران در انتظار آفریده های هنری او باشند ."
مجموعه متاخر این هنرمند با عنوان موتاسیون را می توانید از 2 تا 13 مهر 1395 در گالری هما مشاهده کنید
نقاشی
نمایشگاه مهدی حامدی در گالری هما
به خودم اطمینان دارم
فرشید شفیعی هنرمند برجسته ایرانی مجموعه جدید طراحی های خود با عنوان " به خودم اطمینان دارم " را در گالری هما به نمایش درمی آورد . شفیعی جوایز بین المللی متعددی چون سیب طلای براتیسلاوا را در کارنامه هنری خود دارد و تصویرگری دهه ی هفتاد و هشتاد ایران مرهون زیبایی شناسی پیشنهادی اوست . شفیعی تصویر سازی معاصر ایران را از قالبی صرفا کاربردی به هنری مستقل و پویا در عرصه ی جهانی بدل کرد و امروز تصویرسازان مهمی از ایران در جریان هنری پیشنهادی او قلم می زنند. از جمله دیگر فعالیت های او می شود به فیلم های پویانمایی چون ماشین پدرم ، پیاده رو ، کارد و پنیر و خرمالو اشاره کرد .
او در طراحی- نقاشی نیز در پی کشف امکانات جدید بصری ست و در هر نمایش خود ظرفیت های بالقوه ی استخراج روایت از انتزاع را پی جویی می کند . آثار او در همه زمان ها نوعی رفتارنمایی بازیگوشانه هستند که تجربیات پیش از خود را با تردید مواجه می کنند. شهروز نظری درباره ی این هنرمند می گوید :" او هنرمندی ست که به زبان به چنگ آمده ی خود اکتفا نمی کند و هر بار چهره ی جدیدی از خود ارائه می کند و همین ریسک پذیری ست که او را از جوانمرگی در آثارش رهانیده ست."
علاقه مندان به این هنرمند و آثارش می توانند از تاریخ 25 تیرماه تا 5 مرداد به گالری هما در آدرس کریم خان ، خیابان سنایی ، کوچه 4 غربی ، پلاک 8 مراجعه نمایند .فرشید شفیعی را باید یکی از نمایندگان جدی هنر ایران در دهه ی گذشته دانست ولی از معدود آن ها که امتداد هنرش تا به امروز پرسش برانگیز باقی مانده ست؛ این هنرمند در نیویورک کار و زندگی می کند
نقاشی
نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری هفت ثمر
توپوگرافی
مجموعه توپوگرافی بهرام غنچه پور در گالری هما
بدون درد
طراحیهای پونه اوشیدری در گالری هما
بدون درد / پونه اوشیدری
در این مجموعه : شاید آنچه را که فکر می کنید وجود ندارد، جایی مخفی شده است.
................................................
گشایش : جمعه 7 خرداد
ساعت 16 تا 20
بازدید: 8 تا 18 خرداد
ساعت 11 تا 19 / جمعه و روزهای تعطیل: 16 تا 20
{گالری 14 و 15 خرداد تعطیل است}
................................................
گالری هما
تهران / خیابان کریم خان / خیابان سنایی / کوچه چهارم غربی / پلاک 8 / واحد 1
تلفکس : 8-88863596
طبیعت بیجانها
تاملات زیبایی شناختی امیر فرهاد نزدیک به یک دهه است در فضای تجسمی ایران مورد جدل واقع شده ؛ هنری که او برآن پافشاری می کند به الگوی آرمانی هنر والا پشت کرده اما همچنان به عینیتی آرمان وابسته ست .در سری آخر طراحی نقاشی هایش با عنوان " طبیعت بیجان ها " شکل بالغ شده و پیراسته تری از این شکل نگاه به نقاشی را رودرروی بیننده قرار داده ست . این نقاشی ها به صورت متساویانه ای به سنت پاپ و فانک و توامان به هنر گرافیتی و مینیاتور می پردازد ولی به لحاظ ریختی در چارچوب هیچکدام از این تقسیمات ژانری نیز نمی گنجند .
"طبیعت بیجانها" مانیفستی ست درباره ی گونه ای از نقاشی که در آن قالب تصویری، محتوا و درون مایه ی نقاشی نیز هست . خودش درباره این مجموعه می گوید :" دوگانگی میان هنر والا و جدی از یکسو و هنر هزلی و شوخ از یک طرف نقاشی را وارد یک عرصه ی پر ابهام و دشوار می کند ، مثل آدمی که بخواهد با بافتن اراجیف ، احساس که نمی شود به سادگی ابراز کرد را به شما انتقال بدهد . برای من نقاشی چنین خاصیت ارتباطی مستقلی دارد "
مجموعه حاضر از 10 تا 21 اردیبهشت در گالری هما به نمایش درخواهد آمد . آثار این هنرمند تا کنون در گالری های متحدان در دبی ، شولامیت در میامی ، هیلدبرند در زوریخ ، پاژس در ژنو و بوسکه ی آمستردام و در موزه هایی چون باک ژنو و فابریک مونیخ به نمایش درآمده اند
کالیگرافی
کهکشان کلمات در گالری هما
زنان هنرمند در حوزه ی کالیگرافی و به خصوص در خط نقاشی جایگاه چندان مشخصی ندارند ، در این میان اما عذرا عقیقی بخشایشی یک استثناست ، او نه تنها در ایران که در کشورهای اسلامی به عنوان چهره ای شاخص در خط نقاشی اسلامی شناخته می شود و به طور مشخصی آثار خط غبار او از اعتباری بین المللی برخوردار است . آثار خط نقاشی او در موزه هایی چون موزه بریتانیا ، موزه اسلامی قطر ، موزه ملی مالزی ، و مجموعه های مهم خصوصی در اروپا و آسیا نگهداری می شوند .آثار این هنرمند در مرز مشخصی از پیدایی و ناپیدایی فرم و کلمه حرکت می کنند . عقیقی عموما در نقاشی برای طرح یک موجودیت باطنی سعی در شکل دادن انتزاعی از کلمات است به همین خاطر در کلمات تراکم خوانش مشخصی را پیش رو قرار نمی دهد . همین جنبه ی گرافیکال مسئله است که به اعتقاد سارا جانسون یکی از ویژگی های فهم عمومی تر آثار عقیقی را برای مخاطب غربی فراهم می کند . مجموعه حاضر طی یک سال و نیم گذشته در آتلیه هنرمند شکل گرفته اند ، برخی از آن ها پیش از این در لندن ، کویت و ژنو رودرروی مخاطبین قرار گرفته است . نمایش آثار از تاریخ 27 فروردین تا 7 اردیبهشت 1395 در گالری هما
یاد بعضی نفرات
یاد بعضی نفرات در گالری هما
در نقاشی معاصر ایران پرتره سازی به شکل اخص ، از جایگاه مشخصی برخوردار نیست اما حسین تمجید توانسته تا با مفهوم سازی نقاشانه در پرتره هایش جایگاه مشخصی برای خود تعریف کند . او با مجموعه ی کارت ملی شناخته شد و تا کنون دو کلکسیون متفاوت از این آثار ارائه کرده است . سری نقاشی هایی که به خاطر نگاه هنرمند به پرتره سازی و نیز زیر ارجاعات زیرکانه شان به مسئله هویت فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفت . اینبار نیز هنرمند مجموعه ی دیگری را تحت عنوان پرتره ها ارائه کرده است که از حضور بازنمایانه ی چهره ها در آن هادیده نمی شود . هنرمند در سری " یاد بعضی نفرات " کماکان بر پرتره بودن نقاشی هایش پافشاری دارد و آن ها را در ادامه مجموعه ی پیشین خود می بیند ، حسین تمجید در بیانه نمایش می نویسد :" این بار برای نشان دادن علاقه ام به آن پرتره ها از تداعی معانی استفاده کرده ام، هر کدام از این بسته بندی ها نوعی تجلیل مناسکی از آدمی هایی ست که نیستند - یا نمی توانم یا نمی شود به راحتی درباره ی نبودنشان- حرف زد . همین وضعیت فقدان باعث می شود که بعضی از این بسته های خاطره ، یادآور سنگ های قبری باشند که با گل ها آراسته می شوند." این نمایش از 23 بهمن تا 4 اسفند 1394 در گالری هما رودرروی علاقه مندان خواهد بود
حال کامل
حال کامل / طاهر پورجیدری / گالری هما
طاهر پورحیدری را به راحتی نمی شود در دسته مشخصی از نقاشی معاصر قرار داد دلبستگی او به بازنمایی از یک سو ودخل و تصرف در چشم اندازهای شهری نگاه سوبژکتیو طاهر را پدید آورده است . خودش بیش از هر چیز به وجه تعلیقی فضاسازی در نقاشی اصرار دارد و این جنبه را نقطه ی تمرکز هنری خود می داند .
شهروز نظری در توصیف ویژگی این هنرمند به این نکته اشاره دارد که : " اگر چالش در مفهوم زمان را -آنطور که بوریس گرویس آن را خصیصه بارز هنر معاصر می داند- به رسمیت بشناسیم طاهرپورحیدری به نوعی معاصر سازی در نقاشی از طبیعت رسیده که حداقل در هنر معاصر ایران چندان قابل جست و یافت نیست و این دستاورد جز از راه تامل بر خویشگویی شخصی بدست نیامده است ."
قرارست از 9 تا 20 بهمن ماه مجموعه ی حال کامل از طاهر پورحیدری در گالری هما به نمایش درآید
مرا از دوستانم مصون بدار
مرا از دوستانم مصون بدار /
" از دوستانم مصون بدار" از فرشید داوودی مجموعه ایست شامل روزنامه های در هم فشرده ای که هر یک در لایه ارجاعی خود بخشی از یک رویداد تاریخی را بازنمایی می کند .فرشید داوودی با خلق تصاویری از روزنامه ها ارتباط درونی هنر و واقعیت را به بازی می گیرد او در بیانیه نمایش خود می نویسد:
انتزاع ساخته شده از روزنامه های روی هم چیده شده هر چند تبلور مشخصی از ایده پالیمسست است اما از آنجایی که نمی خواستم بیننده را در گستره ای از تصاویر رها کنم تصمیم گرفتم روی سطح آنها را با موضوعات همیشگی ذهنم بپوشانم. در واقع با این تصاویر نقش بازنمایانه خواننده را (بیننده) در مقام مولف گوشزد کنم و از طرف دیگر گذشته ای را مرور کرده باشم که بارها و بارها به زبان می آید اما به شکل عینی مشاهده نمی شود.
این رویداد از 25 دی تا 6 بهمن ماه 1394 در گالری هما به نمایش در می آید.
چیدمان تئاتریکال
تاتر ، نقاشی و طراحی
مجموعه طراحی نقاشی امیرناصر اخلاقی با عنوان تاتریکال از 11 دی ماه در گالری هما به نمایش درمی آید . آثار این هنرمند تاکنون در پاریس ، دبی و سنگاپور به نمایش درآمده اند . آثار هنری اخلاقی غالبا در مرزی از ژست پاپ و رویکرد انتزاعی در سیلان هستند و او می کوشد تا این دو هنر همزیست را در شکل تاتری شده ای رویت پذیر کند . او در مقدمه کاتالوگ می نویسد : " باید در نقاشی ، موسیقی ، رقص ، تاتر ، ادبیات از جهان پیرامون یک ماکت ساخت ، جهان کوچک از کمدی و تراژدی ، شبیه دلقک هایی که که با هجو مناسبات عادی قصه ای توامان شاد و غم انگیز را در سیرک به جلو می برد و اصلا خود سیرک استعاره ای از دلقک نیست و بلعکس ؟
این نمایش تا 22 دی در گالری هما ادامه خواهد داشت .
چیزهای دیگری دربارهی طراحی
چیزهای دیگری دربارهی طراحی / اشکان صانعی / گالری هما
نمایش " چیزهای دیگری درباره ی طراحی " در ادامه سری های گذشته اشکان صانعی گفتگویی ست ماهوی درباره ی آنچه این هنرمند درباره ی طراحی معاصر می اندیشد . در بیانیه نمایش نوشته است که بر طراحی بودن این قطعات اصراری ندارد چون همین پذیرش مدیومی، واقعیت " طراحی " به عنوان کنشی معنا ناپذیر را مختل می کند . او در چیدمان طراحانه حاضر که بخش اعظم آن را سری" شکننده " تشکیل داده است به بیننده اش نشان می دهد که طراحی در واقع در تعلیق نگاه داشتن شکل ابراز قطعه هنری ست نه مشخصات فیزیکی یک قطعه ی هنری . برای مشاهده ی این مجموعه می توانید از 27 آذر تا 8 دی به گالری هما در آدرس کریم خان – خیابان سنایی – کوچه 4 غربی – پلاک 8 – واحد 1 مراجعه کنید .
دو ثانیه قبل از وقوع
دو ثانیه قبل از وقوع / مهسا علیخانی / گالری هما
آثارعلیخانی با تمرکز به مسئله مرگ جنبه ای فانتزیک از این موضوع همیشگی تاریخ هنر را رودروی ما تصویر میکند .
شهروز نظری درباره این هنرمند میگوید : "مهسا علیخانی با کناره جویی از جریان مسلط فتو آرت خاورمینه ای و کلیشه های آن توانسته است تا زبانی نشانه ای مختص خودش بیافریند و همین مسئله باعث تمایز اواز جریان فعلی عکس هنری در ایران است، علاوه بر اینکه این عکس های این هنرمند به شکل نا محسوسی ارجاعی ست به تاریخ عکاسانی چون تاد براونینگ ، واکر اویینز، ، دایان آربوس و متاخرینی چون تیم واکر و از این جنبه باید عکس های این هنرمند را در چشم اندازی فرا منطقه ای طرف توجه قرار داد."این چیدمان عکس از 6 آذر آغاز و تا 17 آذر در گالری هما ادامه خواهد داشت .
نمایش آثار
گالری هما درباره حبیب فرجآبادی نوشته است:
اغراق نیست اگر حبیب فرج آبادی را چهره ی شاخص انتزاع نسل خودش بدانیم . در اواخر دهه هشتاد خورشیدی وقتی نقاشی های فرج آبادی شروع به شناخته شدن کردند این گونه ی هنری دوران انزوا و اضحلال خود را سپری می کرد ، در آن برهه فرج آبادی اعتقاد داشت که اشکال پسا انتزاعی دوباره از دل هنر معاصر بیرون خواهند آمد و با پافشاری این ادعا را اثبات کرد . این بار هنرمند در سری "پرده روشنی" استعداد همیشگی خود در ساخت انتزاع را با امکان احجام و فضاسازی درآمیخته و چیدمانی به وجود آورده که به قول خودش از یک تجربه حسی و روشن جانانه در همزیستی با تجرید نشات می گیرد . عنوان نمایش حاضر ارجاعی ست به قصه ی زنده ی بیدار نوشته ی ابن سینا که در آن ذکر شده است : " پس روشنی وی پرده ی روشنی وی است" .
هم اکنون نیز آثاری از فرج آبادی به کیوریت فریدون آو در گالری کورتیارد دبی در حال نمایش است.چندی پیش نیز گالری متحدان میزبان نقاشی ها و طراحی های فرج آبادی بود . برای مشاهده ی این مجموعه نقاشی مجسمه می توانید از 22 آبان تا 3 آذر به گالری هما مراجعه کنید
احاطهی درختان
احاطهی درختان/ لادن بروجردی هنرمندی ست که تصویری نوین از مینیاتور را در قطعات معاصرش به کار بسته است ، این بار نیز در سری احاطه ی درختان مجموعه ای را پیش چشم مخاطب قرار داده که به قول هنرمند برزخی ست مملو از موت و حیات. او در بیانیه این نمایش به این مسئله اشاره دارد که حضور نظاره گرایانه درخت جایگاه تاریخی متمایزی را برای آن تعریف کرده و هنرمند می کوشد تا با تمرکز به این وضعیت ، نقش معنوی درخت به عنوان تمثالی بهشتی حاضر برهمه ی زمان ها را پیش کشد .
هر کدام از این ده درخت هر یک قصه ای را توصیف می کنند که در عین جنبه های حکمی در باب درخت امکانات بصری درخت به عنوان محمل طرح شدن روایت را نیز دارا هستند . هنگامه معمری درباره ی آثار این هنرمند می گوید : " مینیاتورهای لادن بروجردی احساس دوگانه ای از تاریخی ماندن و امروزی بودن را در خود مستتر دارند و همین تناقض جایگاه او در نقاشی هویتی را برجسته کرده است . چندی پیش نیز آثار این هنرمند در نمایش دورگه به کیوریت دالیااسلام در لندن به نمایش درآمد . سری در احاطه ی درختان از 8 تا 19 آبان در گالری هما رودرروی علاقه مندان قرار خواهد داشت
کجا بروم قلبم اینجاست
نمایش "کجا بروم قلبم اینجاست" عنوان آخرین مجموعه حمزه فرهادی ست که در گالری هما به نمایش در می آید ؛ هنرمند می کوشد تا به طور اخص درباره ی موطنش خوزستان و به طور اعم رابطه ی زیستن ایرانی با نفت حرف بزند ، خودش معتقدست که وجه توامان تراژیک این قطعات و شکل سانتیمانتال شده در آنها یک جور واقعگرایی ست و او را به یک دامنه ی تصویری مشخص وادار کرده اند. فرهادی در این مسیر راه های متعددی را آزموده و در بیانیه نمایش به مسیر شکل گیری این مجسمه ها اشاره دارد .فرهادی در این باره نوشته است: آنچه را می بینید در هم نشینی ذهن من میان نفت و پوچی حاصل از آن شکل گرفته است. ممکن است اینها تمثیل وهمی آن چیزی باشند که ما خوزستانی ها درباره نفت فکر می کنیم ولی به زبان نمی آوریم؛ شکل دو سویه ای از خوشبختی و شوربختی.
این مجموعه مثل یک جور خود آموزی ست، از این ساخته ها یاد گرفتم که می شود از طریق پاسخ های متنوع به یک پرسش واحد
راه خودت را دنبال کنی. تنها کاری که باید کرد این است که از چیستی اولیه آشنا زدایی کنیم یا اسیر معنای محتوم آن نشویم. منبع الهام من میراثی بود که از صنعت نفت وخاطرات خانوادگی به جا مانده اند. تنها کاری که کردم این است که این غنائم را از
انبارهای قراضه بیرون کشیدم و چند سالی را با آنها کلنجار رفتم. آنها بهانه ای شدند برای اینکه جرات ماندن پیدا کنم ، شبیه این جمله ی شکسپیر : کجا بروم، قلبم اینجاست؟
این نمایش از 25 مهر آغاز و تا 5 آبان ادامه پیدا خواهد کرد.
بر گردن ماه
بر گردن ماه / سیما شاهمرادی / گالری هما
یکی از پرسش های اصلی هنر مدرن و معاصر ایران این بوده که آیا استفاده از هنر سنتی و بومی می تواند امکان برای رهنمون شدن به تصویری امروزین باشد ؟هنرمندان ایرانی بسیاری با موضوع مینیاتور کلنجار رفته اند ولی در کمتر نمونه ای از این رجوع به تاریخ تصویری ، گذر از ماهیت سانتیمانتال به چشم می خورد سیما شاهمرادی تمهیدی به کار گرفته تا درچمبره ی چنین رخوتی نیفتد ، او مینیاتورها را به عنوان .کارماده فنی به هم کلاژ کرده و تصویری می سازد که در ساخت ریختی اثرش مینیاتورها صرفا نقش انفعالی یک عنصر تصویری را بازی می کند و در نهایت آنچه به ما نشان داده ست فراتر از گفتمان مینیاتور به واگویه ی شخصی هنرمند بدل می شود. این به حاشیه بردن و استحاله ی مینیاتور تعمدی ست که شاهمرادی را از دیگر هنرمندان هویت محور متمایز می کند.شهرام خداوردیان در مقدمه این نمایش به نقش دو پهلوی تصویر زن معاصری که از درون جنگ مردانه ی مینیاتورها بیرون آمده اشاره داشته است و این را بیانیه ی اصلی هنرمند معرقی می کند.گالری هما از 10 تا 21مهرماه میزبان این کلاژهای سیما شاهمرادی خواهد بود
العاذر مرده بود
العاذر مرده بود / محمد پیریایی / گالری هما
چارچوب رفتار هنری محمد پیریایی پیچیده است. او هر بار در مجموعه آثاری که خلق میکند به بخشی از پرسشهای خود درباره ی هنر پاسخ داده است، این بار سراغ طبیعت بی جان رفته و از درون کنکاش - درباره ماهیت فلسفه طبیعت بی جان – به مسئله ی پدیدار شدن اثر هنری پرداخته است .پیریایی با تداعی معنای مردگی و سپس زنده دیدن آن، طبیعت بی جان هایی ساخته است که به لحاظ ماهوی به مسئله زنده بودن شیئ -در قالب انسانی دیدن ماهیت اشیا- اشاره دارد و با این رویکرد به نوعی به مقابله ی مضمونی با طبیعت بی جان در معنای تاریخی آن دست زده است. عنوان بندی العاذر مرده بود و ارجاعش به زنده شدن کالبد بی جان، تاکیدی دوباره بر ایده محوری این آثار یعنی مردگان زنده شده است .
او در بخشی از مقدمه ی نمایشش می نویسد: نمی توانم پنهان کنم که دیدن طبیعت بی جانی از پاتریک کالیفیلد الهام بخش این دوره از کارم بوده است . ازطبیعت بی جان او یاد گرفتم که چگونه می شود همان اندازه که به تاریخ طبیعت بی جان وابسته بود به شکل سوبژکیتو از آن فاصله گرفت و کماکان طبیعت بی جان باقی ماند .
چیدمان سرامیک و نقاشی محمد پیریایی از تاریخ 27 شهریور تا 7 مهر ماه در گالری هما به نمایش در میآید
رز گردن شکسته
آیدا علیزاده چیدمانی از طراحی ها ، نقاشی و مجسمه هایش را در گالری هما نمایش می دهد . این هنرمند با اضافه و کم کردن بخش هایی از تصویر یا شئی آن را تا حدآخر دگرگونی پیش می برد تا آنجایی که رد کودکانه ای بر همه ی آنها به جا بگذارد . اتاقی که در آثار او به تصویر کشیده می شود مانیفستی ست شخصی درباره ی نادیده گرفتن جدییت ، در تمام پرفورم های متعدد او مدیوم برای بازیچه شدن به کار برده می شود و از همین جنبه ست که فانتزی محور کلیدی همه ی ساخته های علیزاده است . این ویژگی موجب می شود تا محتوای آثارش راجع به موضوع مشخصی نباشد ؛ انگار هنرمند تخیلاتی کردن را هدف محوری خودش بشناسد . آیدا علیزاده در بیانیه نمایش اخیر با اشاره به این دغدغه ی شخصی می نویسد :" این دنیای ساخته ی ذهن من که در آن آدم هایی ریز لابلای علف ها و روی گل ها رفت و آمد می کنند و سوار ستاره های دنباله دار و پرنده ها می شوند ، از صدف ها صدای اقیانوس می آید و در قطره های اشک تکه های جواهر می درخشد ، به مراتب زیباترست از یک دنیای معمولی کسل کننده پر ا ز ماشین و آدم های شبیه به هم و توضیحات منطقی . "
آثار علیزاده از 13 تا 24 شهریور در گالری هما نمایش داده می شود و پس از آن نمایش" العاذر مرده بود " آخرین ساخته ی محمد پیریایی رونمایی می شود
نگارنده: فرحناز فراشاه | گالری هما
مجموعه تابستانی
نمایش کلکسیون های هنری هما از اواسط دهه ی 80 مورد توجه مخاطبین هنری بوده است . امسال نیز هما آثار متاخر هنرمندانی که به شکل ثابت با گالری همکاری دارند را به نمایش درمی آورد تا چشم اندازی از فعالیت سالانه ی خود را رودرروی آرت سین هنری تهران قرار دهد .این نمایش از 30 مرداد تا 10 شهریور 1394 ادامه خواهد داشت.
در این مجموعه قطعاتی از حبیب فرج آبادی ، علیرضا آستانه ، امیر فرهاد ، طاهر پورحیدری ، فرشید شفیعی ، حسین سلطانی ، عذرا عقیقی ، حسین تمجید ، مریم اشکانیان ، لادن بروجردی ، ارسیا مقدم ، اشکان صانعی ، امیرناصر اخلاقی ، ساله شریفی و سیما شاهمرادی با عنوان کلکسیون تابستان 94 بر روی دیوارها خواهد رفت .
هرآنچه سخت و استوار است
هر آنچه سخت و استوار است / مهدی حامدی / گالری هما
بازی مفهومی آثار جدید مهدی حامدی این بار به کشف رابطه ی بصری مینیاتور و ساختار کوبیک جعبه های سیگار معطوف شده است . او با این ایده ی محوری سعی دارد تا مخاطب را به زوال هویتی هنر بومی رهنمون کند .عنوان بندی " آنچه سخت ست و استوار دود می شود و به هوا می رود " اشاره ای ست به محتوای این سری از کلاژهای حامدی ، هنرمند در بیانیه ی این نمایش می نویسد : والتر بنیامین در تزهایی در باب فلسفه ی تاریخ می گوید: " واگویه کردن گذشته به گونه ای تاریخی به معنای ارج نهادن آن نیست؛ بلکه به معنای فراچنگ آوردنِ خاطره ای ست که در لحظه ی وقوع خطر، همچون بارقه ای رخ می نماید". بازتولیدِ تصویریِ گذشته در فضایی که پیوند اجتماعی-سیاسی- فرهنگی، در اختلاطی تصویری به هم می آمیزد، نشان از آن دارد که مدرنیسم به عنوان پارادایمی که در آن ندای خود- ارجاعیِ هنر سرمی دهد دوره اش به سر آمده است. "
واقعیت مجازی
واقعیت موازی عنوان آخرین مجموعه آثار علی ملک به مفهوم دیده بارگی تاکید دارد.بیشترین جنبه ی معرفتی این گونه های هنری این ست که در ارائه تصویری غیر واقعگرایانه از مناسبات بسیار توانا هستند آنجایی که قرارست هنر در منتهاالیه جنبه های نمایشانه ی خودش عرض اندام کند و بدین واسطه واقعیت را به هیچ انگارد.تصویر نوسورئالیستی معاصر از گذر همین نگاه پدید آمده است. علی ملک این گرایش در آثارش را ناشی از سینمایی بودن آن می داند و می گوید : صادق تیرافکن در مصاحبه ای گفته بود اگر فرصت کارگردانی تئاتر را پیدا می کرد سراغ عکاسی نمی رفت، من هم اگر امکان ساخت ذهنیتم با سینما را داشتم قطعا نقاشی یا مجسمه نمی ساختم. سینما شکلی از راه حل های محتوایی و ریختی را پیش کشیده که تا پیش از ظهورش در هنرهای دیگر مطرح نبوده است؛ سینما در عین بیانگری، ساده، هرهری و بازیگوش و در عوض تاثیرگذار است. در ذهنیت عام فارسی معنای سینما را اغلب با سرگرمی مترادف می گیرند و از آنجایی که عشق سینما هستم عاشق این غلط رایج شده ام؛ در نتیجه نقاشی های من همگی دارای وجوهی از این احساس دوگانه نسبت به جدیت و تفنن هستند.
تکثیرغیرمکانیکی
کسری گلرنگ بیش از هر چیز به واسطه ی درونگرایی تعمدی خود با فضای هنری پیرامونش فاصله گذاری می کند.نمایش فضای معمارانه و مبلمانی ایده مرکزی طراحی های اوست و گلرنگ با حذف عنصر انسان از این اتمسفر بر نقش نمادین اشیا در استعاری کردن حضوربشر به عنوان موضوع محوری هنرتاکید دارد. نمایش تکثیرغیر مکانیکی دومین نمایش انفرادی کسری گلرنگ ست که از 6 تیرماه 1394 در گالری هما به نمایش در می آید.هنرمند در این طراحی های مدادی همچون مجموعه پیشینش هم بر عنصر بازنمایانه اشیا و روح وهمی انعکاس بی تداخل هنرمند اشاره دارد و در بیانیه ی این نمایش می نویسد : "این تکراری غیر مکانیکی است. تنها با مدادرنگی. فرار از تکثیر مکانیکی "تا به فعالیت نقاشی ادامه بدهم" همانطور که گردهارد ریشتر میگوید.با این حال مجموعه، خود تکراریِ همزمان را عرضه می کند. می چرخی و یک چیز میبینی گویی آغاز و پایانی وجود ندارد. تصویری است مکرر. گویا چند بینی است، درحالی که تلاشی خردگرایانه و غیر وهمی قرار بود باشد. از وهم، تحریف و تسلسل گریزی نیست."
شما می توانید تکثیرغیرمکانیکی را تا تاریخ 16 تیرماه بر دیوارهای گالری هما مشاهده کنید
نقاشی
مجموعه نقاشی های نرگس بنان با عنوان خیره به آسمان در گالری هما به نمایش در می آید.این ها همانطور که هنرمند می گوید حاصل سفرهای او در ایران هستند و بنان آن ها را جزوی از مجموعه سفرنامه های خود به حساب می آورد.او در بخشی از بیانیه نمایش می نویسد:
در کتابخانه مادرم کتابی بود که در آن سهراب سپهری در نامه ای به بهمن محصص نوشته بود " آسمان همه جا یکرنگ نیست".تجربه به من می گوید که سپهری درست گفته بود . من بیش ازنیمی ازعمرم را بیرون از ایران زندگی کرده ام و می دانم حقیقتا آسمان همه جا یکرنگ نیست.آسمان های ایران دوبعدی ست و ژرفای این آسمان در عمق توده های ابرش نیست.در آسمان اینجا احساس رضایت بخشی ست که اگر به احساساتی گری نیفتم از چشم انداز معنوی آن می نویسم؛ کوه های ایران هم همین گونه است.
چند سال پیش در بالکنی هزاران کیلومتر دورتر از بالکن خانه مان در تهران در حال ورق زدن یکی از مجلات چشمم به آسمان های فرانکو فونتانا افتاد ، به نظرم رسید چقدر آسمان های او با آسمان ایران تفاوت دارد و از آن روز کنکاش در آسمان های نوستالژیک ایران برایم آغاز شده است.به رغم این که سعی دارم چنین دلتنگی هایی را در خودم و نقاشی هایم کنترل کنم با این حال چندان در این رابطه موفق نیستم.
جغرافیای حسی آسمان ایران وسیله ای شده برای جستجوی معنوی من به دور از دستاویزهایی چون تاریخ و هویت.ایم آسمان ها نوعی خلسه ی حسی ست برای به یاد آوردن خودم دور از خودم.
رژه در تهران
رژه در تهران | امیر فرهاد جزو جریانی از هنر معاصر ایرانی ست که با کاربست هنر هزلی و اتکا به جنبه های متنوع فرهنگ عامه به عرصه بین المللی معرفی شدند. طراحی ها و نقاشی های امیر فرهاد تا کنون در سیاتل ، ژنو ، دبی ، لندن ، ژوهانسبورگ ، پاریس ، زوریخ و آمستردام به نمایش درآمده اند و آثارش در مجموعه های خصوصی و عمومی بسیاری گردآوری و نگهداری می شود. ماه گذشته میلادی گالری متحدان در آرت فر بین المللی دبی بخش هایی از سری شکوفه نو این هنرمند را میزبانی کرد. گالری هما در تهران از 18 اردیبهشت 1394 سری نقاشی هایی با عنوام رژه را رودر روی علاقه مندان هنر معاصر قرار می دهد.این نخستین نمایش امیر فرهاد پس از چهار سال در ایران خواهد بود.در این دوره عمده توجه هنرمند بر وجوه چند صدایی و تمرکززدایی در نقاشی ست ، جنبه ای که امکان خوانش غیر بومی هنر او را فراهم کرده است.نرگس فرشی با اشاره به روح نمایشانه و کارناوالی این نقاشی ها و تاثیر ژرف شان بر هنر آکادمیک و رسمی در کاتالوگ نمایشگاه می نویسد:
میخاییل باختین از کارناوال به عنوان یک وضعیت یاد کرده، شرایطی که انرژیهایی را کانونپراکنی میکند که قادرند هرگونه هژمونی را نابود سازند. درک وضعیت کارناوالی به عنوان مدخلی برای ورود به آثار نمایش امیر فرهاد ضروری ست.
برای مشاهده ی این رژه که امیر فرهاد آن را نوعی الهام از قصص بومی اما به روایت شخصی می داند می توانید تا 29 اردیبهشت به آدرس خیابان سنایی ، کوچه چهارم غربی ، شماره هشت مراجعه کنید.
ارسیا ، شیرصورتی و مونالیزا
ارسیا ، شیرصورتی و مونالیزا نمایشگاه ارسیا مقدم در گالری هما
هفته سوم طراحی
گالری هما در راستای برگزاری سالانه ی هفته طراحی سومین این هفته ها را از 21 فروردین تا 1 اردیبهشت 1394 میزبانی می کند.امسال هنرمندان این نمایش از میان هنرمندانی انتخاب شده اند که تا کنون حداقل یکبار نمایشی در گالری هما داشته اند. در مقدمه ی این نمایش به قلم هنگامه معمری می خوانید : "در میان مدیوم های سنتی، طراحی بیش از همه با جابجایی معنا، نقش، جایگاه و زیبایی شناسی مواجه بوده؛ گردآوری این انتشار- از معنی طراحی- در کنار هم، بدون پیش فرض های پیشین چندان کار سهل و ساده ای نیست. هفته طراحی سعی دارد تا به جای دستیابی به معنای ثابت و واحد، آن را در پیشنهاد مستمر گونه های متنوع از تلقی طراحی، قابل مشاهده کند. در دوره ی سوم این رخداد، از بخشی از هنرمندانی که تا به امروز در گالری هما نمایش انفرادی داشته اند دعوت شد تا استنباط خود را از طراحی رو در روی بیننده قرار دهند. اگرچه آثار این هنرمندان با منطق مشترکی پدید نیامده و حالا بدون هم پوشانی هایی کنار هم قرار گرفته اند ولی این نمایش سالیانه هر بار دریافت طراحی را در ماهو چیدمانی یک قطعه ی یکپارچه با عنوان هفته طراحی جست و جو می کند." درهفته طراحی سوم قطعاتی از امیرناصر اخلاقی، ایرج اسکندری ، مریم اشکانیان، احمد امین نظر، علیرضا آستانه ، شاهو بابایی ، امین باقری، لادن بروجردی ، محمد بزرگی، محمد علی بنی اسدی ، طاهر پورحیدری ، پورنگ پیرعطایی، افشین پیرهاشمی ، محمد پیریایی ، شیده تامی، حسین تمجید ، صادق تیرافکن ، مونا جان محمدی ، الناز جوانی ، وحید چمانی ، شهریار حاتمی ، آهو حامدی ، زهرا حسینی ، جمشید حقیقت شناس ، واحد خاکدان ، خسرو خسروی ، هما خوشبین ، جاوید رمضانی ، امین روشن ، مسعود سعدالدین ، حسین سلطانی ، گیزلا سینایی ، سیما شاه مرادی ، ابو شاهی ، ساله شریفی ، مهدی شفیع قنادی ، فرشید شفیعی ، محمد علی شیوایی ، اشکان صانعی ، عذرا عقیقی بخشایشی ، حبیب فرج آبادی ، امیر فرهاد ، بابک کاظمی ، شهرام کریمی ، عمو سلیم ، کسری گلرنگ ، علی گلستانه ، فرشید مثقالی ، اردشیر محصص ، بهمن محمدی ، مسعود عابدی ، ارسیا مقدم ، شیرین ملک اسماعیلی ، علی ملک ، صبا منوچهری و فرید الدین مولایی به نمایش در می آید.
نگران نباش بوکوفسکی
نمایشگاه فرشید شفیعی در گالری هما
نام فرشید شفیعی با تصویرسازی و انیمیشن معاصر ایران گره خورده است ؛ کتابهای نوآورانه بسیاری از جانب شفیعی و هنرمندان جوان پیرو او پدید آمده اند که تابع زیبایی شناسی ملی منطقه ای بوده اند ،اغراق نیست که تصویرسازی امروز ایران را در چارچوب گفتمان شفیعی بشناسیم .هنگامه معمری درباره ی نمایش آثار این هنرمند در گالری هما می گوید :" فانتزی و رفتار تصویری شفیعی نماینده ی گذار مهمی از هنر ایران از مدرن متاخر به دوران معاصر است و سهم این هنرمند را نمی شود در ساخت فرهنگی دوران خودش نادیده گرفت ؛ همه ی این ها مقدمه ای شد تا نقاشی های او را به عنوان بخش کمتر دیده شده از آثار شفیعی در گالری هما میزبانی کنیم ."
از دهه ی هفتاد آثار نقاشانه ی شفیعی در گالری های تهران به نمایش درآمده اند ؛ نمایش حاضر در گالری هما دهمین نمایش انفرادی او طی دو دهه اخیر محسوب می شود؛ خودش معتقد است " نقاشی پر ظرفیت ترین مدیوم برای بازیگوشی های خاص خود من ست و معمولا از فضای نقاشی ست که مواد و کارماده برای دیگر مدیوم ها پیدا می کنم."
نمایش " نگران نباش بوکوفسکی " مجموعه ای ست از نقاشی ها و طراحی های متاخر فرشید شفیعی که از 15 تا 25 اسفند 1393 بر روی دیوار گالری هما خواهد رفت .
گذشته نامیرا
نمایشگاه نقاشی هما خوشبین در گالری هما
نمایش رقیق ترین و حسی ترین عواطف هنرمند در چارچوب اثر هنری غالب کلی دهه ی 60 تا 80 خورشیدی هنر ایرانی ست ؛ در این بین سهم زنان کماکان چندان بسیاری نبوده و در حوزه هنر تجریدی و نیمه تجریدی با اسامی محدودی چون پریوش گنجی ، گیتی سیف ، فریده راشایی ، فلور فیض بخش ، شهرزاد اصولی ، هما خوشبین و رعنا فرنود مواجه هستیم.در باره ی نسبت این هنر با تجربه ی کلاسیک انتزاع -در شکل جهانی آن -و ریشه های روانی و اجتماعی و البته سیاسی این رویکرد در ایران کمتر سخنی به میان آمده اما شناخت این آثار می تواند ریشه های دقیق از تجربیات بصری ایرانی را علنی کند.
گالری هما طی سال های فعالیت خود بارها کارنامه هنری هنرمندان از دهه های پیشین را بازخوانی کرده و امکان مشاهده ی مجدد آن آثار را پیش کشیده است ، این بار نیز آثار هما خوشبین از هنرمندان انتزاعی دهه ی 50 و 60 را رو در روی مخاطبین هنر تهران قرار می دهد. رفتارهنری مستمر نقاشانی مثل هما خوشبین طی سال های 50 تا 90 خیلی به چشم نیامده است شاید اغراق نباشد اگر این نادیده ماندن را ناشی از موضع و قرائت جنسیتی نسبت به نقاشی بدانیم.
حالا در حاشیه مرور چهاردهه نقاشی این هنرمند با آثاری مواجه خواهید شد که بخشی از نگره ی مسلط نقاشی دهه ی 60 و 70 بوده اند و خوشبین می کوشد تا این دستاورد را کماکان در آثارش حفظ کرده و گسترش دهد.
برای مشاهده این مجموعه آثار با عنوان گذشته ی نامیرا می توانید از تاریخ 1 تا 12 اسفند به گالری هما مراجعه کنید.گالری در آخرین نمایش امسال نیز از 15 اسفندماه میزبان نقاشی های فرشید شفیعی خواهد بود.
نقاشی از نقاشی
نقاشی های بهاره بابایی در گالری هما | بهاره بابایی هنرمندی ست که با وجود جوانی خیلی زود به زبان نقاشانه ای دست یافت از آن پس کوشیده است تا به گونه ای از نقاشی مفهومی نیز احاطه پیدا کند. ماحصل این دستاورد نمایشی ست با عنوان "نقاشی از نقاشی"
او در این سری با حذف روایت از نقاشی کنش بیننده را به جای توجه به قصه به سوی رفتار نقاشانه متمایل کند.
خودش در این باره می نویسد " در این مقطع فکر می کنم با فرار از موضوع- در نقاشی - می شود به جنگ با سهل فهمی در نقاشی رفت، حداقل این کلک برای من یک روش عملی ست برای دور شدن از روایت سازی در کارم؛ اصلا تفاوت نقاشی با بعضی مدیوم های کاربردی همین مسئله ی موضوع نقاشی ست. جان بالدساری برای رسیدن به هنر به ناچار دست از نقاشی برداشت من سعی میکنم برای نقاشی اجبارن از ورود هر ایده به کارم اجتناب کنم و فعلا این راهکار را تنها امکان نقاشی مفهومی می شناسم. "هنگامه معمری درباره ی آثار بهاره بابایی می گوید:" امروز کمتر نقاشانی در نسل جوان به فعل نقاشی این چنین توجه نشان می دهند و در کنار آن قائل به ارزش های مفهومی در این مدیوم هستند. بهاره بابایی از این وجه هنرمند قابل توجهی ست که هر دو موضع را توامان در کارش به پیش می برد. "
سری " نقاشی از نقاشی " از تاریخ 17 تا 28 بهمن در گالری هما به نمایش در می آید.
چشم انداز دشت
دشت های ایران در گالری هما | جلوه های نمایشی هنر معاصر کمتر امکان بروز در منظره سازی را داشته اند، در نقاشی ایران هم تعداد منظره پردازان مدرن بسیار نیست از سهراب سپهری و علی آذرگین تا بعدتر داود امدادیان و علی گلستانه و فریده لاشایی و در میان نسل آخر هنرمندانی چون طاهرپورحیدری کوشیده اند تا فضاهای زیستی ایران را به زبانی منحصر به خود تعبیر کنند. مهدی شیری هنرمندی ست که مناظر جاده ای ایران را با قلم فلزی بازنمایی می کند خودش درباره ی ماهیت ویم وندرسی این مناظر می گوید:"دلبستگی من به تصویر متحرک سبب می شود مناظری که می سازم شبیه لوکیشن های برخی از گونه های سینمایی باشد. شاید هم برای اینکه انگار قرارست در این مناظر یک حادثه اتفاق بیفتد شبیه لانگ شات قبل از ورود هنر پیشه ها ...." این مجموعه مناظر با عنوان دشت از تاریخ 19 تا 30 دی ماه در گالری هما بر روی دیوار خواهد بود.
سری خواب
مجسمه های اشکانیان در گالری هما | مریم اشکانیان را با مجسمه های پارچه ای اش می شناسند. سری های اختصار و توقف در گالری هما ابعاد مختلفی از کنش خلاقه با دوخت و پارچه را به نمایش در آورده است. در سری جدید اشکانیان با عنوان خواب که سری دوخت هایی ست بر روی متکا، به پرفورمنس خوابیدن به عنوان امری شخصی تکیه کرده و چیدمانی از برون ریزی بدن در لحظه خواب و چگونگی بازگشتن به جهان واقع را دست مایه کارش قرار داده ست. او این لحظات را شمایل اصلی هر فرد میبیند و می کوشد چنین لحظاتی را به عنوان نماد فردی ثبت و ضبط کند. این سری از اشکانیان مشتمل بر 10 قطعه است که از 5 تا 16 در گالری هما به نمایش در می آید. پترن کانسپچوال های مریم اشکانیان طی این سال ها در نمایش های متعددی در ورشو، ژنو، لندن، ابوظبی، مادرید و دبی به نمایش در آمده اند. بینال فرونتیرز مکزیک اسفند 1393 بخشی از آثار اشکانیان را به نمایش در خواهد آورد.
نام ناپذیر
نام ناپذیر نمایشگاه نقاشی حبیب فرجآبادی در گالری هما
نقطه ته خط
نقطه ته خط نمایشگاه نقاشی امیر ناصر اخلاقی در گالری هما
داستان پيکان سفيد
داستان پيکان سفيد نمایشاه حسین سلطانی در گالری هما /
داستان پیکان سفید در گالری هما | حسین سلطانی ششمین نمایش انفرادی خود را در گالری هما برگزار می کند. این مجموعه با عنوان داستان پیکان سفید از تاریخ ١٦ تا ٢٧ آبان ماه ١٣٩٣ رو در روی علاقه مندان خواهد بود. نقاشی حسین سلطانی واجد رابطه های نشانه ای متعددی ست که خودش اصرار زیادی بر افشا و اعلان آنها نداشته است. اغراق نیست اگر او را از پیشگامان واقعگرایی در نقاشی پس از جنگ ایران و عراق به حساب آوریم. در آثاری که طی پانزده سال اخیر خلق کرده به شکل پیگیری با محوریت قرار دادن اتومبیل پیکان امکان ابرازهای متعددی از فضای ایران معاصر را داشته است. اینبار در سری داستان پیکان سفید با تغییر سرنوشت یک پیکان از سال های اواسط دهه ی پنجاه تا اواخر دهه ی هشتاد نحوه ی زیست مردم و ساخت دراماتیک این سال ها را مورد بازبینی قرار داده است. شهروز نظری درباره ی این مجموعه می گوید: آثار حسین سلطانی را باید به شکل یکپارچه و در یک فرایند یک دهه ای بررسی کرد اما سری داستان پیکان سفید به لحاظ ساخت کانسپتیک با هیچ دوره ی دیگری از این هنرمند قابل مقایسه نیست و از این منظر این طراحی- نقاشی ها را باید یک هوای تازه در آثار حسین سلطانی دید.
سندرم کاشی گمشده
سندرم کاشی گمشده نمایشگاه آهو حامدی در گالری هما /
کاشی های گمشده ی آهو حامدی | آهو حامدی هنرمندی ست که با پرتره های آب مرکبی و آبرنگی اش شناخته می شود تاکنون مجموعه های متعددی از طراحی نقاشی هایش در مونترال، تهران، زوریخ، دبی و تورنتو به نمایش درآمده است. اینبار سری متفاوتی از نقاشی حجم های او با عنوان " سندروم کاشی گمشده " در گالری هما به روی دیوار خواهد رفت. خودش درباره ی انتخاب این موضوع و مفهوم فقدان در این استند – نقاشی می گوید: " عنوان نمایشگاه حاضر را ازنام بیماری روانی سندرم کاشی گمشده انتخاب کرده ام، بیمار دراین سندرم نواقصی را می بیند، نقصانی که به نظرم ظرفیت و مزیت نیز می تواند باشد.
کاشی هیچ چیز نیست جز پوشاننده دیوار، وقتی یک کاشی نیست تازه می فهمیم زمینه پشت کاشی چیست، کاشی واقعیت دیوار نیست، شبیه یک پوشاننده، پنهان کننده، مخفی کاری تعمدی......
این مجموعه بر اساس نبودن عناصر به وجود آمده، اگر این تصاویر کامل باشند دیگر وجود ندارند. "
منشات هنرمند
نمایشگاهی از آثار خوشنویسی عذرا عقیقی بخشایشی با عنوان «منشات هنرمند»
منبع: خبرگزاری مهر
در موقعیت اضطراری شیشه را بشکنید
مجموعه مجسمه های نصر در گالری هما| مجسمه های سیامک نصر به جهت رفتار خلاف آمد بر عادتشان در زمینه مجسمه سازی ایرانی (که به شدت گرایش دکوراتیو دارد) عنصری غریبه محسوب می شود علاوه بر اینکه وجه به شدت مفهومی این غربت را تشدید نیز کرده است. هنرمند در این سری از آثارش با طنز نریتیو و ریختی، موقعیت زیستی ما نسبت به مفهوم خطرات را بازنمایی کرده است. قرار است 21 شهریور ماه ده قطعه از این مجسمه ها در گالری هما به نمایش درآید .نصر در بیانیه ی این نمایش با عنوان "در موقعیت اضطراری شیشه را بشکنید " نوشته است: جعبه اضطراری شئی شهری ست که یکی از نمونه های متداول آن در وسایل حمل و نقل عمومی قابل مشاهده است. جعبه های پیش روی شما با اشاعه همین ایده ساخته شده که محتویات آنها برخی نیازمند توجه، بعضی نیازمند اقدام و .... خواهند بود. این آثارمتفاوت تا 1 مهر سال جاری رودرروی علاقه مندان خواهد بود.
از رده خارج شدگی
از رده خارج شدگی نمایشگاه نقاشی ارسیا مقدم در گالری هما /
ارسیا مقدم از یک جنبه با اکثر نقاشان همعصرش تفاوت دارد. هنر او صرفا برای لذت فردی ابراز می شود؛ خاصیتی که به اشتباه او را در زمره ی پریمیتیو و نائیو آرتیست ها قرار می دهد. در نقاشی ارسیا تجربه ی مدرن در زیر متن تجربه ی فردی بازآفرینی می شود؛ وجهی که باعث جلب توجه استاکیست ها به آثار اوست. آثار ارسیا هرچند خارج از بدنه ی غالب شکل می گیرند، ولی مخاطب صراحت و صداقت این نقاشی ها را بی آنکه به جنبه ی سبکی آنها التفاتی داشته باشد در می یابد. دومین مجموعه از آثار ارسیا مقدم با عنوان از رده خارج شدگی قرار است 24 مرداد 1393 درگالری هما به نمایش درآید. در این رخداد که تا 4 شهریور ادامه خواهد داشت دوازده قطعه از آثار متاخر این هنرمند رودرروی بازدیدکنندگان قرار میگیرد.
آینه خانه
نمایشگاه نقاشی سیما شاهمرادی با عنوان «آینه خانه» در گالری هما/
چه موافق چه مخالف
چه موافق چه مخالف اولین سری از مجسمه های علی ملک مشتمل بر 12 قطعه ست که از خمیر کاغذ و دستمال توالت ساخته شده اند و با رنگ صنعتی و ماژیک بر روی آنها نقاشی شده .خودش درباره ی ماهیت این دوره می گوید:" فکر اولیه این ها بر می گردد به احجام میرای استریت آرت ولی متاسفانه این امکان میسر نبود بعد دیدم که این ها امکان عرضه در مکعب سفید گالری را هم دارند بنابراین این ایده را با گالری هما در میان گذاشتم و خوشبختانه با موافقت آنها مواجه شد."
شبهه نسبت به مجسمه بودن این قطعات، نقطه ی محوری این مجموعه است. این آثار همانقدر که با استانداردهای تکنیکی مجسمه سازی در معنای مدرنش فاصله دارد از جانب دیگر به شکل کلیشه، معطوف به پیوند دادن میان ذهن مدرنیستی و قواعد سنتی در باب معنابخشی به سنت انسان- حیوان است. علی ملک این تناقضات را پنهان نمی کند و در عنوان کارنما( چه موافق- چه مخالف) نسبت به این تردید، موضعی تعاملی می گیرد. او در بیانیه ی نمایشگاه نوشته است:" هنر دست ساخته و ذهن ساخته ای ست که جدا از احساس فردی به آن، به عنوان یک امر موجود، وجود دارد؛ آنچه به آن معنا می بخشد موافقت و مخالفت بیننده در مقام ناظر است."
تراتوژن
تراتوژن نمایشگاه نقاشی زهرا حسینی در گالری هما
مسیر گردانی
لادن بروجردی هنرمندی ست که به آهستگی اسلوب و قالب نقاشی در ظاهر سنتی خود را در فضای پر تنش هنر معاصر ایران تثبیت کرده و آفریده هایش در مسیر تکوینی هنرمندانی چون بیوک احمری ، آیدین آغداشلو ، علی اصغر معصومی و فرح اصولی قابل بررسی ست؛ با این تفاوت که بروجردی می کوشد ابعاد مفهومی اغراق آمیزی به نقاشی ایرانی ببخشد . خودش درباره این فرآیند می گوید : " مسیر گردانی یا دتورنمنت در هنر معاصر به معنای کارکرد و کارویژه ی رسانه ای هنر علیه خو آن است . من با غلو هجوآمیز فرهنگ سنت در آن واحد هم بر ماهیت تباه شده ی آن و هم بر بنمایه حکمی گونه ای هنری اشاره دارم و از اینکه بیننده مثل خودم دچار تناقضی نسبت به مفهوم معاصر و سنتی می شود احساس خوبی دارم ." آثار این هنرمند تا کنون در سیدنی ، کویت ، وین ، بازل ، میامی و نیویورک به نمایش درآمده اند.
سری مسیرگردانی مشتمل بر ده قطعه است که از 5 تا 16 اردیبهشت 1393 در گالری هما به نمایش در خواهد آمد . همزمان گالری جم دبی قطعه ای از سری محاکات لادن بروجردی را در نمایش گل و بلبل عرضه کرده است .
ای ایران
نمایشگاه گرهی با آثار بابک کاظمی، لادن بروجردی، جبیب فرجآبادی، ارسیا مقدم، حسین تمجید، اشکان صانعی و باب فر
آینه و شمعدان
نمایشگاه اینستالیشن ابوالفضل شاهی با عنوان آینه و شمعدان در گالری هما/
آخرین کتاب از آثار ابولفضل شاهی با مقدمه ی ابراهیم حقیقی ماه گذشته با عنوان به یادگار نوشتم از طرف نشر نظر منتشر شد ، در این کتاب او گوشه ای از مطالعات میدانی خود در فرهنگ عامه را به شکل تصویری عرضه کرده است . در دوران فعالیت حرفه ای شاهی ، بیشترین تمرکز به سمت احیای معرفت سنتی اما در ساز و کاری معاصر بوده است ، فرایندی که به اعتقاد او طبیعی ترین روند تکوینی تجدد در فرهنگ ایرانی ست .شاهی این ایده مرکزی را در معماری و پروژه های ویژال متعدد در سال های اخیر به نمایش درآورده است ؛ پس از چیدمان قالی های شاهی که با بازخوردهای متفاوتی مواجه شد این بار سری آینه شمعدان را در گالری هما عرضه کرده است ، تمرکز این سری بر آینه های قدیمی ست ، شاهی با زمینه قرار دادن آینه و نقاشی بر روی آن ها فضایی می سازد که در عین وفاداری به سنت نقاشی شیشه هیچ نسبت محتوایی با این شیوه ی قرمایی ندارد ، ستون های سرامیکی او نیز که با شوخ طبعی شمعدان می نامدشان بر همین روال شکل گرفته اند .
لبخند بزن برادر
نمایشگاه نقاشی سعید انصافی/
سعید انصافی با ماکت های کوچکش شناخته می شود . تمایل وافر او را به گفتگویی فراتر از مباحث تجسمی، می شود به روشنی در کتاب چیدمانهایش مشاهده کرد. او در این ماکت ها به تصرف و اشغال مفاهیمی می رود که در هنر معاصر ایران مهجور مانده اند ؛ در سری جنگ جنگ تا پیروزی که در اسفند ۱۳۹۰ در گالری هما به نمایش درآمد موضوع قهرمانان جنگ و استحاله ی هویتی آن ها را در منازعات سیاسی موضوع کارش قرار داده بود . این بار نیز در سری جدید آثارش به مسئله ی فقدان فیزیکی فرد در جامعه و خانواده می پردازد و ابعاد عاطفی و روحی این مسئله را بررسی می کند .خودش در مقدمه این سری می نویسد : " حتما برایمان اتفاق افتاده که در هنگام تورق آلبوم های خانوادگی با عکس هایی بریده شده از صورت یا بدن فرد به خصوصی مواجه شده ایم . دیدن عکس های خالی شده احساس تکان دهنده و تلخی دارد که با دانستن این که این فرد دیگر نیست ، بیشتر تشدید می شود . بریدن عکس ها در البوم های خانوادگی به عنوان یک خرده فرهنگ همیشه میان مردم رایج بوده و بیشتر به دو منظور انجام می شده ، چه به منظور بخشیدن جایگاه بهتر به فردی که دیگر نیست ، همچون قرار دادن اش درون قاب عکس گردن آویز که بر سینه آویخته می شود و چه برای دیگر ندیدن از دست رفته به خاطر تاب نیاوردن تلخی فقدان . "
نقاشی
نمایشگاه نقاشی حسین تمجید/
سنت نقاشی پرتره در ایران چندان رایج نیست ، با این حال اندک هنرمندان معاصری این ژانر را پیگیری میکنند . سری کارت ملی مجموعه ای است از حسین تمجید ، شامل پرتره هایی از هنرمندان موثر هنرهای تجسمی ایران طی نیم قرن اخیر . او در این سری با الهام از تصویر بریده شده ی سرها در کارت ملی به فاصله شباهت میان تصویر ما از فرد و استنباط دستکاری شده صورت بریده شده از بدن در کارت های ملی اشاره دارد . تمجید درباره این مجموعه می گوید : " این سرهای بدون بدن هر چند در ظاهر فقط به صورت سازی متکی هستند اما تابلوها در کنارهم به ماهیت دریافتی ما از هنر مدرن و معاصر و چگونگی تثبیت نام ها در هنر ایران ارجاع پیدا می کند . "
كاليگرافي جايگزين ۳
نمایشگاه گروهي كاليگرافی ۳ با آثار: عليرضا آستانه، محمد بزرگی، بابك رشوند
در چند سال اخير برخي از هنرمندان خوشنويس تحت تاثير كارویژه ی خلاقه ي کالیگرافی -در ديگر زمينه هاي تجسمي- آزمون و پويش هاي تازه اي را چه در حوزه محتوا و چه در ريخت آغاز كرده اند و عموما آنچه از رهاورد آن ها ايفاد شده، مبتني بر نوعي استفاده غير متعارف خط در مديوم هايي ست كه پيش از اين جسارت استفاده از آن ها در سوابق كاليگرافي مدرن ايران ديده نشده است. ممكن است دامنه ي اين تجربيات در مقايسه با تحولاتي كه در نقاشي و مجسمه شاهدش بوده ايم چندان ساختارشكن محسوب نشود اما اگر روحيه ي سترون و محافظه كار جامعه ی درگير با خوشنويسي را بشناسيم، ابعاد دگرگون كننده ي اين جريان نو را با تامل افزون تری خواهيم نگريست.
نخستين مجموعه گروهي کالیگرافی جایگزین دی ماه ۱۳۹- در گالری هما به نمايش درآمد؛ هدف از چينش نفرات در آن سری، معرفي آثاري بود كه کوشش خود را معطوف به ابعاد غیر تزئینی خط- نوشته کرده و گسترش فاهمه ی خط- نقاشي را در بستر معاصر دنبال می کردند؛ مجموعه ای که در سال بعد در آرت فر وین نیز به نمایش درآمد.
نسخه ی سوم کالیگرافی جایگزین با قطعاتی از علیرضا آستانه، محمد بزرگی و بابک رشوند به هنرمندانی پرداخته که جملگی از جهان کالیگرافی کلاسیک آمده اند اما نتایج دگردیسی نقاشی- نویسه هاشان کاملن مسیردیگرتری پیش گرفته است.
گربه به مثابهی روش
نمایشگاه حجم رضا یاراحمدی با عنوان گربه به مثابهی روش/
پیدا کردن موجودیتی که خود را به هیئتی غیر خود ارجاع دهد کار ساده ای نیست، گربه چنین نشانه ای ست؛ موجودی زنده که هر روز در چشم ماست و بالطبع جای بزرگی در خاطره ی جمعی مان دارد، اما حضورش چندان عینی نیست. گربه نشانه ای ست از مکر مهربانانه، از دوستی ما به سرزمینمان و نیز عشق همراه با ناشناختگی در نسبت ما با او.
رضا یاراحمدی در سری "گربه به مثابه ی روش"، سراغ چیدمان گربه ها رفته است، تصویری که در عین آشنایی برای ما، در قالب مجسمه ناآشناست. ده مجسمه ی او در این سری چه در پرداخت ذهنی نسبت به مجسمه و چه در نحوه ی اجرا، نشان از تغییری بنیادین در مواجهه ی این هنرمند با عینی کردن ایده ی مجسمه سازانه اش دارد.
برف شادی
نمایشگاه نقاشی امین روشن با عنوان برف شادی /
امین روشن هنرمندی ست که با مجموعه مجسمه های جیکاک شناخته شده ، در این مجموعه هنرمند با ساخت یادمان هایی از کلاه های ایمنی کارگران صنعت نفت ملاحظات توصیفی خودش را با نگرشی تفسیری بیننده درهم می آمیزد ، و در همین ترکیب است که استنباطی منحصر به فرد از درگیری با سوژه های نفت را پی ریزی می کند ، پیش از این نیز واکنشی مشابه را در پرفورمنس نفتون رودرروی مخاطب قرار داده بود .روشن در سری جدید نقاشی هایش نیز در مسیر همین رویکرد قدم برداشته ، مضاف بر اینکه ترکیب هوشمندانه ی نفت خام و رنگ در این سری معنای ژرف تری از این اشاره به محتوی را علنی میکند.
نقاشی
مایشگاه نقاشی کسری گل رنگ
فاميل كيت ماس
نمایشگاه عکس مهسا علیخانی با عنوان فامیل کیت هاوس/
مجموعه ی حاضر نخستین نمایش مهسا علیخانی ست ،اگر کلمه ی عکس مترادف تجسم واقعیت بر سطح کاغذ باشد، این ها عکس نیست؛ سواستفاده ی مدیومی از عکس به عنوان واسطی سهل الوصول برای گروتسک سازی ست، به همان روشی که از پیتر ویتکین شروع شد و بعدتر تیم واکر و دیوید لاشاپل ادامه اش دادند. این سری که الان عنوان "فامیل کیت ماس " را به خود گرفته از سال ۹۰ با طبیعت بیجان هایی آغاز شده، کیت ماس در جهان تبلیغات، ستاره ای ست که به غیر واقعی بودن تصاویرش در صنعت مد شهره است. مهسا علیخانی می گوید : می خواستم در این کارها به جعلیبودن امر واقع اشاره کنم؛ پس رفتم سراغ چیزهای جعلی دور و برم، منتها تصنع و بی ارتباطی اش با زیست خودم کار را متوقف می کرد؛ بعد از کمی تامل فهمیدم آنچه روند کار را بازمی دارد جعلی بودن خود من است، تصمیم گرفتم سبک و سیاق کار را نگه دارم اما روش نگریستن به موضوع را بالکل بهم بریزم. این ها خود من هستند در آکواریومی از مناسبات اطرافم. از دوستانم تا گالریگردها، هنر ببین ها تا هنر نبین ها، یکجور اتوپرتره که در عین حال انعکاس من در واقعیت است.
انعكاس
نمایشگاه نقاشی وحید جعفرنژاد با عنوان انعکاس
تهران ۱۳۶۴ | فعالیت در گروه هنر زیر زمینی پتک در سال های ۱۳۸۷ – ۱۳۸۶ | برگزیدۀ «منتخب نسل نو» در سال ۱۳۸۸
نمایشگاه انفرادی : اتاق خاکستری ، گال ...
توقف
مجسمه های پارچه ای مریم اشکانیان با عنوان توقف
اتفاق پشت فواره
اتقاق پشت فواره با آثار محمد پیریایی /
مواجهه ی پیریایی با تاریخ همانقدر شوخطبعانه است که برخوردش از منظر شناختی با هنر ، و عجیب نیست که اردشیر محصص را مهمترین معلم زندگی اش می شناسد . مجموعه ی اتفاق پشت فواره ترکیبی ست از هفت مجسمه ی سرامیکی سری کیو به همراه دوازده قطعه ی چاپی از سری انفجار ، فواره که همگی سال اخیر در کارگاهش درشهر قم به وجود آمده اند . پیریایی در بیانیه ی این نمایش به فی البداهه بودن طراحی و اهمیت آن در کارش اشاره دارد و آن را به عنوان یک کنش فردی در شکل گیری امر خلاقه می شناسد . هنگامه معمری مدیر گالری هما در معرفی کار پیریایی به چند ویژگی اشاره دارد و می گوید : اینکه هنرمندی بتواند ظرفیت های گرافیک و پلاستیک کاریکاتور را استخراج کند چیز تازه ای نیست ولی پیریایی توانسته ماهیت روایی را از چنین هنر نریتیوی حذف کند ، مضاف بر این که مکانیک مدولار به جز میل به پاپ یک وجه گروتسک در کارهاش به وجود می آورد چیزی که خودش با شوخ طبعی از آن به عنوان کارخانه ی تولید کیو نام میبرد.
نقاشی
نمايشگاه آثار عليرضا آستانه
روی کاغذ
نمایشگاه نقاشی حبیب فرج آبادی
کنش درون
علیرضا چیتایی در این نمایشگاه 14 قطعه از فتومونتاژهای خود را در ابعاد 70×100 سانتی متر به نمایش می گذارد.
چینایی درباره این نمایشگاه نوشته است:
در فضایی بی زمان و بی مکان، از میان سایه هایی تیره موجوداتی غریب خود را نمایان میسازند و با چشمهایی آغشته به شک و تردید به من مینگرند و پس از لحظه ای کوتاه از نظر پنهان میشوند.
به یکی از آنها نزدیک میشوم. به آرامی دستم را به سمت بدن پوشیده از خزش میبرم، میخواهم لمسش کنم، بدن سبکش از تعادل خارج میشود و به روی زمین میافتد. انگار سال ها پیش از این مرده است. در درونم خلاء ای ایجاد میشود.
علیرضا چیتایی متولد ۱۳۵۸ تهران، فیلمساز و عکاس است و سابقه ساخت یازده فیلم کوتاه و انیمیشن، حضور در بیش از پنجاه جشنواره داخلی و بین المللی، برگزاری دو نمایشگاه انفرادی در گالری گلستان و خانه هنرمندان و دریافت چند جایزه از چشنواره های مختلف را در کارنامه کاری خود دارد.
مجموعه شاد
از سری شاد، پاستل روغنی روی مقوا ،۲۱× ۲۹ ، ۱۳۹۲ ، پورنگ پیرعطائی
متولد ۱۳۶۴ ، شهر ری
نمایشگاه انفرادی: سری شاد ، گالری هما ، تهران ۱۳۹۲ | گالری هما، تهران ۱۳۸۹
نمایشگاه های گروهی: مثبت منفی ، گالری دستان و جرجان ...
شیمیج۲
نمایشگاه گروهی عکاسی، نقاشی و مجسمهسازی در گاری هما
با آثار :
نسرین اسماعیلی، بهاره بابائی، سمیه پناهی، ندا جمشیدی، فرناز ربیعیجاه، مرجان رزاقی، فاطمه زنجانیان، زهرا زنوز، زهرا زواره، زهرا شفیعآبادی، یاسمن صفا، آیدا علیزاده، شیرین ملت گهر، ستاره نبویه، مرجان نعمتی
ترمینال شرق
نمایشگاه عکس سحر مختاری با عنوان «ترمینال شرق».
نمایشگاه نقاشی
عبدالصمد آبروشن